Het leven is goed in het Gambiaanse land! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Laura Kuik - WaarBenJij.nu Het leven is goed in het Gambiaanse land! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Laura Kuik - WaarBenJij.nu

Het leven is goed in het Gambiaanse land!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 April 2013 | Gambia, Banjul

Hallo lieve sneeuwvlokjes!
Op dit moment zit ik in een taxi-busje.Niets is hier wat het is en ook dit 'busje' niet.In NL zou je dit haast geen busje meer mogen noemen,maar eerder een koektrommel op wielen. Maargoed ik geniet!Ik ben supervrolijk! Ook al is het nu het einde van een lange werkdag, ook al is dit vervoermiddel levens gevaarlijk en ook al ben ik met dit bakbeest voorlopig nog niet thuis....Ik ben gewoon heel erg blij! Ik kijk om me heen. De zon die nog steeds warm is schijnt door het raam naar binnen op mijn nog steeds blanke huid. Het is een drukte van je welste maar alles gaat hier zo gemakkelijk! Ja, het leven is goed hier.

Intussen ben ik uitgestapt, de drukke straat overgestoken en nog geen 5 seconden later zat ik in de taxi waarin ik nu inzit. Ook dit is een gevaarte op de weg. De taxidriver zou in NL van zijn lang zal hij leven zijn rijbewijs niet halen zoals de meesta andere drivers hier.... Ik ben al lang blij dat hij de auto kan starten. Schakelen is al teveel gevraagd. En toch kan ik met zekerheid zeggen dat ik in NL meer ongelukken heb gezien dan hier. Hier maakt het ook niet uit als je de bumper van je achterganger eraf rijd. Iedereen rijd gewoon lekker door. Met of zonder deuk.

De reden dat ik niet heel erg vaak reisverslagen plaats is omdat vrijwel de afgelopen doordeweekse dagen een beetje op elkaar lijken. (Of nouja…. De kantoor dagen lijken op elkaar.)
Nog steeds werk ik 5 dagen door de week en lig ik met mijn witte billen in het weekend op het strand. Aan de vreemde dingen die ik mee maak begin ik langzaam aan te wennen. Ik vergeet veel dan ook waardoor ik er helaas niet op
Kom wanneer ik een verslag aan het typen ben. Ik doe mijn best om mijn avonturen met jullie te delen. Mijn nieuwe strategie is om jullie LETTERLIJK mee te nemen op mijn avontuur. Ik typ het grootste deel van mijn verslag namelijk op mijn telefoon, zodat wanneer ik iets mee maak, ik het meteen op kan schrijven!

Vanavond is ietsje anders dan de andere avonden. Vanavond gaan we namelijk met het management en de stagiaires uit eten! Ik werd door Omar (de managing director van NICE Gambia) aangewezen om een restaurant uit te zoeken en te reserveren. Dan ben je bij mij wel aan het goede adres! Papa zijn vrienden (John en Lone) hebben zoals ik misschien al wel eens verteld heb, twee super restaurants! Tou en Scala. Aangezien Tou een thaise kaart heeft en we daar laatst nog gegeten hebben, leek het me leuk om te gaan eten met z'n alle bij Scala! Ik ben benieuwd wat ze ervan vinden. Ik heb er in elk geval zin in!

Ik tik de taxidriver aan: ‘Can you drop me over here plese?’ Zo, ik ben bijna thuis.(jeweetwel, het appartementje) ik ben benieuwd wat me te wachten staat. Gisteren toen ik thuis kwam en Boer begroette kwamen er drie kids op me afrennen. TUBAAB! Jaaa jongens nu weten we het wel weer.... Ik ben nog steeds een witkees! Maargoed. Toen ik mijn fotocamera tevoorschijn haalde was het feest! Flits flits.... Dan laat je de foto's aan de kids zien en dan hebben ze vrij snel door dat ze zichzelf op het beeldschermpje zien. Lachen gieren en brullen dat ze doen! Met vieze snot en zandhandjes verprutsen ze mijn beeldscherm. Een grote plakzooi! Haha maar het is leuk! En voor je het weet staan er dertig kids voor je neus die op de foto willen. Een fotoshoot van een uur of twee volgt daarna. Ja jongens.... Je moet er echt de tijd voor nemen.
Maargoed, zo heb ik wel weer wat nieuw beeldmateriaal voor jullie (zie foto's).

Ook hebben we weer lekker twee volle tassen gefrituurde kip, vis en scrimpjes besteld samen met de landlord (Bakary), Hulk (Abdull) en zijn zogenaamde oom (Jarno). Lekker thuis gegeten dus en daarna als toetje drie ataya theetjes. Wat een zoet spul zeg! Als daar je tanden niet van uit je mond vallen weet ik het ook niet meer!

Vrijdag hadden we met Sam afgesproken. Na een heerlijk dagje strand zouden we Ataya thee gaan maken maar de avond verliep heel anders. Sam heeft een dochtertje die bij haar moeder woont. Sam is gescheiden (dat is vrij appart hier) maar daar heeft hij de grootste reden voor. Zijn vrouw ging er namelijk vandoor met andere mannen. Sam wilde heel erg graag zijn dochtertje weer mee brengen naar ons omdat ze het de vorige keer zo leuk vond. Maar die moeder vond dat niet goed. Sam heeft niks te zeggen schijnbaar. Sammie boy vroeg of ik mee wilde naar de compound waar zijn dochtertje en exvrouw woond.... Hij wilde blijkbaar dat ik zou vragen of Bibi mee mocht ofzoiets. Aangekomen bij de compound zat de moeder van zijn ex. Ze trok meteen een sjagerijnig gezicht naar Sam. Ze zeiden nauwelijks een woord tegen elkaar en wanneer er woorden waren keken ze elkaar niet eens aan. Ik kon het niet verstaan maar ik kon wel merken dat haat en neid tussen beide in stond.... En daar zat ik dan. Een half uur voor me uit te staren. Er werd niks gezegt en het duurde een eeuwigheid. Sam liep te ijsberen en ik kon zien dat hij geërgerd was. Opeens begon hij zijn stem te verheffen en riep naar iemand die binnen in het 'huis' zat. We hoorden ook een mannenstem die niet Gambiaans praatte. Wat bleek nou, zijn ex was samen met een Engelse man daarbinnen. Volgens Sam haar nieuwe 'liefde' waar het niet om liefde ging, maar om geld. Hij zei: 'die man had haar vader kunnen zijn, zo oud is hij'! Je kon zien dat Sam er niet mee eens was. Even later kwam er een vrouw naar buiten gestormd en begon heel heftig tegen sam te schreewen. Het bleek zijn ex. Wat een big mama! Ik werd er zelfs bang van! Arme Sam. Sam zei dat het misschien beter was dat ik zou gaan.. En dat deed ik. Godzijdank. Ik moest er niet aan denken om nog langer in dit kippenhok te zitten. Sam zei dat hij later terug zou komen naar ons. Ik gaf Bibi nog een handje want ik zag dat ze geschrokken was van haar ouders die ruzie maakte. Wat zielig voor dat kleine meisje! Maargoed, dat theekransje konden we dus wel vergeten.

Een tijd later kwam Sam terug hij was erg verdrietig. Sam is veel te lief voor deze vrouw.... We hadden allemaal een beetje medelijden met hem. Hij doet zo zijn best. Had ook heerlijke Baobab juice meegenomen die zijn zus speciaal voor ons gemaakt had! Baobab juice is het sap wat van de Baobab boom komt gemengd met bananen smaak en cocos. Super lekker en blijkbaar goed voor je buik. Het is gewoon heen gezond. Die avond heb en we Sammieboy mee naar de pizzaria genomen. Dat was gezelluuhhg! Daarna ging hij naar huis en bedankte ons.

Voor ons was de avond nog jong. Of sterker nog.... Die begon pas! Een typisch avondje in nighclub Wauw was het gevolg. Details spaar ik jullie omdat jullie (denk ik) inmiddels wel weten hoe een avondje Wauw eraan toe gaat. Eenmaal thuisgekomen hebben we met zn drietjes eeuwen zitten zeveren en ouwehoeren... Oorzaak (genoeg drankjes gedronken). De volgende dag natuurlijk weer veel te laat uit bed.

Jaaa we lusten er wel pap van. Met kleine huisdiertjes tot gevolg, namelijk 3 kleine katertjes. Zucht. Die dag lekker op het strand liggen b(r)akken dus... Weer zo'n zelfde dagje als een gemiddelde dag in het weekend. Ons Lamin (Christian) hier.. Had het een beetje gezien die kroegen en nighclubs. M.a.w. Hij was nog te brak om die hard door te gaan, dus besloten Buba (Marius) en ik maar met zn tweëen de hort op te gaan. We hadden al een aantal keer goede dingen gehoord over club Aquarius. (een was luxere club waar niet het ruige 'wauw' volk komt) er komen meer Libanezen en ook wat blanke en de wat rijkere Gambianen. Genoeg redenen om eens een kijkje te gaan nemen.

We werden al stil gezet voor de ingang omdat we blijkbaar 250 Dalasi entree moesten betalen p.p. Ja hoi.. daar kun je 5 bier van kopen!
Dus ik naar die kerel toe.. Ik zeg: ‘mogen we niet gewoon naar binnen? We kopen toch veel drankjes binnen!’ Maar nee, meneer standvast hield stevig vol. Uiteindelijk nadat ik mijn drama Queen modus had opgezet liet hij ons door en hoefde we maar één ticket te kopen voor twee personen. Scheelt toch weer 5 bier dacht ik zo:P ;) Eenmaal binnen kwam de sfeer meteen op ons af. Leuke muziek, leuke bar en lekker dansen. Het viel op dat er niet meteen een of andere bumster op ons af kwam wandelen. Ik kon gewoon lekker mijn eigen dansje doen! Een biertje of twee/drie later besloot Marius een Gambiaanse chick te gaan praten en ik zette mijn avond voort op de dansvloer! Al snel had ik mede dansers waaronder ook een paar Libanesen. Harstikke gezellig. Rond half 7 werd het wat rustiger in de tent en besloten ook Marius en ik naar huis te gaan. Een van mijn dans matties bracht ons naar huis. Prima!

De volgende dag was het Pasen! Tenminste…. Voor mij dan, want de mannen vinden ‘geloven in God maar iets vreemds’. (Of ben ik nou zo raar?) Anyway…. Raar of niet, ik vond het wel een leuk idee om eieren te gaan halen. Ik zag het hele tafereeltje al voor me. Gekookte eitjes, lekker fruit, vers geperste sinasappelsap, brood etc. hmmm heerlijk! Dus ik ging op pad. Na drie stokbroden en 5 eieren te hebben gehaald besloot ik om op zoek te gaan naar sinasappelsap. Dat verkochten ze niet in het local shopje. Wel hadden ze poeder dat je in water gooit en dan moet schudden. Dan zou het op sinasappelsap moeten lijken. Nou geloof me, daar leek het niet op en daar smaakte het al helemaal niet naar! Maar goed. Toen was ik nog opzoek naar bananen. Helaas nergens te vinden totdat onze één armige vriend naar me toe kwam lopen. Hij wist wel waar we bananen konden halen. Sjok sjok. Wat bleek nou, die koekert wandelde me even naar Senegambia. Grapjas! Wat een eind! Nougoed, na een half uur lopen en weer terug had ik eindelijk mijn bananen. Inmiddels waren mijn broodjes al verkleft in het zakje. Bah, getver. Nougoed…. De mannen maakte zich al ongerust maar als goedmakertje heb ik voor hun een soort van wanna-be paasontbijt gemaakt. (Dit was meer een anti kater ontbijt, maargoed)

Daarna besloten we om naar een luxe strand bar te gaan, namelijk het Coco ocean Beach & Spa resort. VET MOOI! Het walhalla! Ik was weer helemaal in mijn hummie :D.. (Soms ik het wel even fijn om weer iets luxe te zien .. na al dat gezandbak en lekkende kraantjes.) Zie foto’s voor een indruk van Coco ocean.
Terwijl de mannen een plekje onder de zon hadden gevonden, besloot ik met mijn camera een foto sessie te doen. (Jullie kennen me.. daar ben ik uren zoet mee!) Na zo’n honderden foto’s te hebben geschoten van schattige aapjes in de boom die aan het genieten was van vrolijke rode vruchtjes, overkwam mij het aller aller ergste! Ik wilde één, maar dan ook echt één mislukte foto verwijderen. Wat denk je.. Hatseflats KLIK, WEG! AL MIJN FOTOS IN ÉÉN KEER GEDELETED! WAAAAAAAAAAAH mijn ergste nachtmerrie was me overkomen. De rest van de dag voelde ik mij een complete aardappel. Ik kon mezelf wel lek schieten zo boos was ik!

De rest van de dag heb ik nog proberen genieten van de heerlijke pine Apple juicies, het strand, het weer, de zon, een man 15 meter verder op die op de acteur ‘Gerard Butler’ leek. Ik en Christian waren ervan overtuigd. Het was hem echt!! Daarna kwamen we er achter dat hij ‘vlaams’ sprak -.- zucht. Ach, misschien heeftie wel een talen knobbel?
Anyway. Mijn dag was weer goed. En ook het weekend was weer prettig verlopen.

Savonds was het feest waar Desmond (Papa’s Watchman) ons voor had uitgenodigd. Happy Easter / Carnival party. Jajaja ook hier doen we aan Pasen!
En fanatiek ook! Onze landlord bracht ons erheen. Met een flinke airco in de auto kwamen we aan. Het was inmiddels al best fris buiten en we hadden nog niet gegeten. Daar aangekomen kwam Desmond (die dit had georganiseerd vanuit de kerk waar hij lid van is) ons te gemoed. We wisten even niet of we hem wel serieus moesten nemen. (Hihi) Hij leek wel alsof hij net uit de video clib van 50-Cent kwam wandelen. Een lange, zwarte, foute leren jas had hij aan. Een foute zonne bril en een glitter and glamour hoedje had hij op xD Hij was in elk geval erg zelf verzekerd in zijn outfit. (Ik wist niet dat we verkleed moesten komen, dacht ik bij me zelf…. Maar het heet tenslotte Carnival.. dus misschien dat het daar wat mee te maken had?? Hahaha) Maargoed, we vroegen of we wat konden eten en we kregen een aantal spicy kippen in onze handen gedrukt. Mijn smoel stond in de fik, maar spullen was het zeker! Daarna vertelde Desmond dat ze ook Monkey soup verkochte. WÁT?!?! AAP?? Echte AAP?! Yes, antwoorde hij. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Christan met zijn grote mond zei: ‘Yes! I want to try that!’. Dus wij apen soep gehaald. Ik zou er spijt van krijgen als ik dit niet zou proberen dacht ik zelf. Ik graaide met mijn hand en haalde het eerste beste stukje vlees dat ik kon pakken uit het kommetje. Ik beet er in en….. TAAAI! Wat een meuk! Het leek wel rubber. Je zou er een schoenzool van kunnen maken! Desmond zei dat ik het verkeerde stukje had en gaf me een malser stukje. Hier, zei hij. Wat jij eet is de huid, dit is beter. En dat was ook zo. Het was iets makkelijker door te bijten. Niet mijn lieverlings vlees, maar ik kan in elk geval zeggen dat ik AAP heb gegeten!
De avond werd vervolgt met een optreden van wat dansers, traditionele trommels en een man verkleed in takken, bladeren, doeken en nog meer toestanden. Dit is een traditie van de Mandinka stam. Ze noemen het Kankurang. (Zoek maar eens op google) De man doet vreemde dansjes en eerlijk gezegd vind ik het er nogal eng uit zien. Helaas was de batterij van mn camera leeg, dus geen foto’s meer van kunnen maken. Foto’s van Christian volgen nog. Daarna vonden we het tijd om naar huis te gaan naar deze fascinerende avond met spicy kipjes, apen vlees, funny Desmond in PIMP outfit en dansende Afrikaanse dames met jurken in alle kleuren die je je maar kunt voorstellen. Weer een geslaagde ervaring!

Inmiddels is het nu 5 dagen later. (Vrijdag) In de afgelopen week heb ik weer het een en ander meegemaakt. Ik heb zelfs een malaria test gedaan!!!! En nog iets grappigs over wat jullie misschien al op mijn Facebook pagina hebben kunnen lezen.

Nieuwschierig?? Blijf me dan volgen door links te klikken op : aanmelden voor mailing list (ofzoiets)
Veel liefss van FATOUMATA!

  • 05 April 2013 - 13:41

    Ma:

    hoi lauw,

    Je maakt het mee daar in the gambia. Van apenvlees tot complete aardappel (zo voelde je je op een gegeven moment tenminste).

    Leuke verhalen heb je weer en Fijn dat de malaria-test goed was.



    Ik mis je heel errug!!! Maar ik gun je deze tijd van HARTE vol ervaringen, en avonturen!!

    xma

  • 05 April 2013 - 22:02

    Dodo:

    Hee hee Witkees!

    Elk weekend met de billen in de zon en nog steeds een tubaab?
    Dat Baobab juice klinkt best lekker, moet ik de volgende keer ook maar eens proberen!

    Haha, leuk paas-ontbijtje. Daar kan je niet eventjes naar de Jumbo..
    Maargoed, alles smaakt vast beter als je er moeite voor hebt moeten doen :p

    xxje zus(je) :p

  • 06 April 2013 - 02:32

    Roween:

    Wat een heftige verhalen zeg, lees net je vorig verslag en deze. Kan me wel indenken hoe naar dat voelt, en dat blijft je zeker een tijdje bij. Maar ik ben blij dat je ook leuk dingen meemaakt en het goed naar je zin hebt. Er begint al een kleurtje op te komen zag ik al op je laatste fotos haha!hier nog steeds 7graden kouw. Maar vanaf volgende week werd t beter zegge ze, jaja maarliefst 15 graden haha :p ik heb dus maar besloten om paar x in week te zonnebanke, dan doe ik een beetje met je mee en ga ik niet als melkfles na turkije hihi, maargoed kben nog steeds aan t aftellen. Het begint gelukkg al te korten haha! Tot snel meid! X row

  • 11 April 2013 - 17:22

    Nichtje Ellen:

    Ha Laura,

    Wat een verhalen, kost even tijd om het bij te lezen! Je vermaakt je meer dan prima, zo te zien! Naast stage vooral een hele mooie ervaring denk ik zo, in een heel ander land en cultuur.
    Wat een schattige foto's van al die kindjes en wat jaloersmakend al die palmbomen en vooral de ZON!

    Stuur die nu maar s ff deze kant op! Kun jij afkoelen en wij opwarmen.

    have fun xxx

  • 12 April 2013 - 17:51

    Tante Anita:

    Hee Lauw

    Geweldig, dat je je zo goed vermaakt!

    en.........................Geef die zon eens een zetje, richting The Netherlands!!!


    take care xxx



  • 30 April 2013 - 13:20

    Anita:

    HOI LAURA


    (whats app, lukte even niet, vandaar via deze weg).


    HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE 22e VERJAARDAG!!!

    JARIG ZIJN OP DEZE BIJZONDERE DAG IS WEL HEEL SPECIAAL.

    WIJ PAKKEN HIER EEN BORREL OP JOU EN OP DE KONING IN EEN MOOI ZONNETJE.


    MAAK ER EEN MOOIE DAG VAN.
    OOK AL BEN JE VER WEG, VOOR MIJ BEN JE ER VANDAAG HELEMAAL BIJ!


    LIEFS TANTE ANITA

    OOM ARNO ANNE RIK YOERI

























Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hallo allemaal, Dit reisdagboek zal een verzameling worden van al mijn reizen die ik heb gemaakt of nog zal mogen maken in de toekomst! Ik neem jullie mee in mijn avonturen en hoop dat jullie ervan zullen genieten! Ook hoop ik nog veel te mogen reizen want..... ''Travel is the only thing you can buy that makes you richer'' Veel liefs x Laura “Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.” ~ Mark Twain

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1723
Totaal aantal bezoekers 38328

Voorgaande reizen:

22 Februari 2013 - 31 Mei 2013

Stage in Gambia

27 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Laura & Chloé en het mysterie van

Landen bezocht: