Afwisseling in Chiang Mai en cultuur in Ayuthaya - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Kuik - WaarBenJij.nu Afwisseling in Chiang Mai en cultuur in Ayuthaya - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Kuik - WaarBenJij.nu

Afwisseling in Chiang Mai en cultuur in Ayuthaya

Door: Chloe

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 Juli 2012 | Thailand, Chiang Mai

(Dit is een kopie van het officiële lauraenchloe dagboek)
zie: lauraenchloeenhetmysterievan.waarbenjij.nu

Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen hebben we een super tijd gehad in de jungle. Zeker weten waren deze dagen een van de hoogte punten van onze reis, mede dankzij gezellig Belgisch gezelschap.

Helaas eindigde de reis eenmaal terug in Chiang Mai wat minder leuk. Na een lekkere dikke hamburger met friet (in ons nieuwe guest house Samesame), die we na al dat klimmen, klauteren en raften wel verdiend hadden, werd het Laura nogal slecht. Of het door het eten kwam, de vermoeidheid of een combinatie van deze dingen kwam weten we nog altijd niet.

Wel hebben we beide nog 5 maal die nacht van de heerlijke hamburger kunnen genieten. Laura had zelfs het geluk hem hetzelfde aantal keren terug te proeven, hmmmm.. Voor mij was erna luisteren meer dan voldoende.
Na een geradbraakte nacht was Laura nog altijd niet beter, nadat Laura tot 4 uur 's middags geslapen had, en ik ook al 2 uur power nappen erop had zitten hebben we toch besloten naar het ziekenhuis te gaan. Gelukkig had Laura niks van malaria of een andere enge ziekte, wel een mooi geschenktasje vol met medicijnen.

Thuis moet je half doodgaan voordat je een kuur krijgt, hier smijten ze met medicijnen alsof het smarties zijn, Laura heef zelf al 2 soorten medicijnen kunnen schrappen, aangezien die echt onnodig waren.

Verder hebben we in Chiang Mai een mega groot shopping centrum bezocht en zijn we naar ice age 4 geweest, haha niet echt een standaard bezigheid voor als je in Thailand bent, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat we heel veel afwisselende dingen gedaan hebben! De dag erna hebben we ook nog een kookcursus gevolgd. Zo hebben we ieder 7 Thaise gerechten leren koken, speedworkshop groenten siersnijden gehad en geleerd hoe je met hoog vuur kunt koken. Super! Helaas was het gezelschap nogal suf.

Ook zijn we nog maar een keertje over de zaterdag nacht markt gelopen, samesame but different natuurlijk:p Voor de 4e/5e keer bij hetzelfde mannelijke marktvrouwtje gaan eten langs het water op dezelfde plastic stoeltjes, aangezien het er overheerlijk was, en vers! (dat alles voor omgerekend nog geen 80 cent!)

Langzaam werd het tijd om weer richting Bangkok te gaan, de dagen vliegen voorbij en de 27e komt steeds dichter in de buurt. Pai en Ayutaya stonden nog op het programma, met nog maar 5 dagen te gaan zou dit redelijk krap worden, vandaar dat we moesten kiezen.

Op 22 juli zaten alle nachttreinen vol, zelfs de toeristen bus, het werd dus nog spannend hoe we überhaupt weer richting Bangkok kwamen. Om zeker te weten dat we de 27e in Bangkok op het vliegveld staan, hebben we dus besloten om niet meer naar pai te gaan maar naar Ayutaya. Dit betekende wel dat we de 22e vervoer naar Bangkok moesten hebben.
Maar alles was vol,... Uiteindelijk zijn we met de locale Thaise bus, die vanaf het busstation vertrok, nog naar Bangkok kunnen gaan. 21:00 vertrekken, 6:30 aankomst in Bankok. Nog 4 uur sneller dan de nachttrein! En achteraf was het een hele chille bus met hoofdkussentjes en dekentjes enzo.

Aangekomen in Bangkok hebben we op het station meteen de bus genomen naar Ayutaya. Ofja bus, het word gebruikt als een bus voor 30 man, maar het is eigenlijk een mini van. De 2 uur durende reis was hierdoor alles behalve comfortabel. Althans voor mij dan, Laura zat tegen het raam en lag na 8 min al heerlijk te slapen, ik integendeel kon daarna mijn zitting delen met een Thais vrouwtje, en naast haar deelde nog 3 vrouwtjes een zitting. Ohja 2 backpacks, en 2x handbagage stonden nog onder en tussen/op mijn benen. Alhoewel de minivan in mijn ogen nogal vol leek, dacht de chanteur hier heel anders over en stopte keurig bij iedere 'halte' om nog meer Thaise mensen in te laden. Uiteindelijk (er waren oorspronkelijk 14 zitpaatsen) zaten 19 personen, en stonden er 5 in deze minivan. Gekkenwerk!

Doordat we vannacht misschien 4/5 uur geslapen hadden, was ook mijn hoofd erg zwaar, helaas had ik geen hoofdsteun op mijn maat of een raam, of zelfs fatsoenlijke zitplaats, dus slapen zat er voor mij niet in.

Wat was ik blij toen we in Ayutaja aankwamen, Laura wat minder omdat ze wakker gemaakt werd:p
Beste low budget guest house in de lonely planet gezocht en de tuktuk daarheen genomen.

Baan Lotus guest house heette dit guest house. Een heel schattig soort platteland-achtig huis met een watertje eromheen vol met mooie waterlelies en hangmatten. Dit zagen we wel zitten!

Gelukkig hadden ze nog een kamer voor ons, na een ontbijtje zijn we het stadje ingelopen, en hebben we geïnformeerd naar het historische park en vervoer terug naar bangkok voor de 24e zodat we niet weer te laat zouden zijn.

Onverwacht Gelijk een tour geboekt voor dezelfde middag en avond. Met tuktuk en erna met longtail boat langs massa's of bezienswaardigheden. Denk aan de ruïnes(historical park) en het Buddha hoofd in de boom, maar ook een gigantische staande en liggende buddha.

Vooral de meest bekendste tempel in ayutaja (weet even de naam niet meer) die we net tijdens zonsondergang me de boot bezocht hebben was echt schitterend!
Vandaag even relaxen en boekje lezen in de hangmat, nog even laatste dingetjes in ayuthaya bekijken, en tegen de middag terug naar Bangkok.

Helaas zijn we al bijna weer terug in Nederland, toch hebben we beide het idee dat we alles gedaan en gezien hebben in Thailand waarvoor we kwamen. We gaan nog genieten van onze laatste daagjes hier , maar zullen eenmaal thuis nog zeker wat laatste foto's erbij plaatsen van deze laatste week!

Liefs Laura en Chloe

Laura

Hallo allemaal, Dit reisdagboek zal een verzameling worden van al mijn reizen die ik heb gemaakt of nog zal mogen maken in de toekomst! Ik neem jullie mee in mijn avonturen en hoop dat jullie ervan zullen genieten! Ook hoop ik nog veel te mogen reizen want..... ''Travel is the only thing you can buy that makes you richer'' Veel liefs x Laura “Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.” ~ Mark Twain

Actief sinds 30 Jan. 2013